Västervik

Västervik FAQ

Vanliga frågor:

Skeppa.se

⚓️ Hur betalar jag ombord?

Vi är kontantlösa, men det går jättebra att betala med alla vanliga betalkort och med swish.

⚓️ Går det att köpa biljett/plats ombord?
Vi vill helst att ni förbokar era platser ombord. På det sättet kan vi nå er om något oföutsägbart inträffar. Men det går att köpa biljett ombord, under förutsättning att det finns platser kvar.

⚓️ Kan jag ta med mig cykel ombord?

Det är begränsat med utrymme ombord. Men i mån av plats kan du ta med dig cykel ombord på M/S Ellen Key och M/S Kung Märta. Att ta med cykel ombord kostar 125 kronor. Tyvärr går det inte att boka plats för cykel i förväg. Glöm inte att du med fördel kan hyra cykel på Hasselö. Du kan inte ta med cykel ombord på M/F Lilla Strömmen.

⚓️ Kan jag ta med mig barnvagn ombord?

Ja, i mån av plats kan du ta med dig en barnvagn ombord utan extra kostnad. Men kom ihåg att det är begränsat med utrymme så det är inte säkert att större vagnar, joggingvagnar etc får plats. Lämna ingen packning i vagnen för om det är trångt kommer vagnen att behöva fällas ihop och kanske förvaras ute på däck där de är utsatta för väder och vind.

⚓️  Är båtarna tillgänglighetsanpassade?

Tyvärr är inte båtarna tillgänglighetsanpassade och det förekommer trappsteg och/eller trösklar på samtliga båtar. Kontakta oss innan du bokar en resa så ser vi tillsammans på hur vi bäst kan hjälpas åt att lösa situationen. 

⚓️ Får jag ta med mig husdjur ombord?

Det går bra att ta med husdjur ombord på våra båtar. Om någon ombord är allergisk, så ber vi er att vara ute på däck. Katter och mindre djur bör transporteras i bur. Se till så att hundar inte vistas i våra klädda soffor. Lämna inte era djur utan uppsikt.

⚓️ Får jag förtära medhavd mat och dryck ombord?

Vi har fullständiga rättigheter på m/s Ellen Key och m/s Kung Märta så därför får du inte förtära egen mat och dryck ombord. Men vi har servering ombord så du ska inte behöva gå hungrig eller törstig för det.

⚓️ Finns det toalett ombord?

Det finns toalett ombord på våra båtar. Men passa gärna på att göra era behov innan ni kliver ombord. Toaletterna är lite trånga och tyvärr inte tillgänglighetsanpassade. Det finns en allmän toalett mittemot Skärgårdsterminalen, på andra sidan Slottsholmsleden (en liten kantig byggnad med sjöstensfasad). På Hasselö finns utedass och toaletter uppe vid cykeluthyrningen och affären. På Idö finns toaletter vid gästhamnen.

⚓️ Var finns det toaletter?

Det finns en allmän toalett mittemot Skärgårdsterminalen, på andra sidan Slottsholmsleden (en liten kantig byggnad med sjöstensfasad). På Hasselö finns utedass och toaletter uppe vid cykeluthyrningen och affären. På Idö finns toaletter vid gästhamnen.

⚓️ Finns det wifi ombord?

Tyvärr inte.

⚓️ Får jag röka ombord?

Nej, det är inte tillåtet att röka ombord på våra båtar.

⚓️ Går det att boka om biljetter?

Er resa är ombokningsbar fram till två veckor innan avgång och sker via turistbyrån i Västervik. Är det mindre än två veckor kvar så gäller normalt sett den bokade biljetten. Men om det har hänt något särskilt som gör att ni inte kan följa med på den förbokade turen, så kontakta oss i god tid innan avgång så ser vi vad vi kan göra. Det gäller endast omständigheter som man normalt sett inte kan förutse eller rå på och det gäller främst den person som har drabbats, inte ett helt sällskap. Beslut om eventuell ombokning fattas av Skeppa om det är mindre än två veckor kvar till avresan. Ombokning görs i mån av plats och inom pågående trafiksäsong.

⚓️ Vad gäller angående avbokning?

Normalt sett går det inte att boka av biljetter som är bokade och redan betalda. 

⚓️ Kommer alltid den båt som jag har bokat?

I undantagsfall kan det komma en annan båt än den som du har bokat plats på. Om båtvalet på något sätt påverkar slutdestinationen för våra förbokade passagerare så kommer vi att kontakta er, med hjälp av de kontaktuppgifter ni lämnat i samband med bokningen. Det samma gäller om vi av någon anledning behöver ställa in en resa. Skeppa har fulla rättigheter att ställa in resa på grund av väder eller andra liknande omständigheter. 

KONTAKT:

☀️ Här i vår FAQ hittar du frågorna på de vanligaste frågorna vi får.

☀️ För information om tidtabellen hänvisar vi i första hand till vår webb eller på vastervik.com.

☀️ Har du frågor som inte besvaras på vår webb kan du maila: info@skeppa.se

☀️ Vid frågor som ej kan tas över mail når du oss på 010-88 99 020 vardagar mellan 10 – 17. Om vi inte svarar ber vi dig skicka ett mail så hör vi av oss snabbt vi har möjlighet.

☀️ Biljetter avbokas ej och ombokning ska ske minst två veckor innan avgång. Ombokning sker hos Västerviks turistbyrå +46 (0)490-875 20.